fredag 8 mars 2013

Fredagsförfall: Krutfabriken under jord

Vi fortsätter förra veckans "Fredagsförfall" som handlade om ovanjordsdelen av detta krutfabrikskomplex med underjordsdelen. Här tillverkades nitrocellulosan (bommulskrut) som var en av de tre beståndsdelarna i fabrikens produkt kordit.

Stället har dokumenterats av så många att jag hängav mig mer åt lek med ljuset den här gången.


En gång i tiden var renlighet här en dygd.





Nu är det så skitigt att inte fladdermössen överlever.




Labbet är en röra av förfall, men lite pinaler stod att finna.




Kompressor.




Insprängt under jord och med en hel del syra i produktionen samt torkning av produkten, ventilationssystemet är väl tilltaget.





Lite lek med brinnande stålull i holländeriet.




En av kokgroparna gav onda ögat.




Jag spann vidare med stålullen. Klotet blev inget vidare, jag tappade kontrollen och slog mig själv i skallen med vispen. Hoppsan. :)




Ett halvdåligt försök att ljussätta holländeriet. Vid nästa försök -som bland annat skulle åtgärda de två blixtarna riktade mot kameran- dog blixten av överhettning för att aldrig mer vakna. Så kan det gå.




"Till våren" ska det här stället plomberas ordentligt, redan i april ryktas det om.


Det här var det sista förfallmaterialet jag hade liggande, så nu blir det nog inga fler "Fredagsförfall" på en tid. Jag kommer inte sluta fotografera förfall utan istället pytsa ut det lite mer allteftersom det blir till. Fast "råkar" jag plåta mer än jag hinner publicera så återkommer "Fredagsförfall" igen. :)

Inga kommentarer: