måndag 6 maj 2013

Montering av tävlingsbilder

Nu blir det kort som visas snarare än bilder, men det är inte fotona i sig som är intressanta den här gången. Jag knäppte nämligen lite kort med mobilen medan jag monterade mina tävlingsbilder till Svartvita Salongen. Förra gången jag tävlade fick jag skäll för slarvig montering (med all rätt), det tänkte jag undvika denna gång.

Steg ett var att såga ut fyra bakstycken samt två "passpartouter" i plywood, samtliga med väl tilltagna yttermått. Normalt används kartong eller kapaskiva men jag kände inte för att vara normal... (Egentligen var steg ett att framkalla bilderna i Ludvika Fotoklubbs mörkrum, alla fyra bilder är helt analoga från början till slut.)

Passpartouterna sågade jag sedan hål i. Jag gjorde hålen för små och ska nu fräsa upp hålet till rätt dimension. Anledningen att jag fräser det sista är för att få en rak kant samt ett snyggt snitt.

Först klämde jag fast en liten träregel med tvingar...




...sedan skruvade jag fast regeln i ytterkant. Eftersom yttermåttet är väl tilltaget gör det inget att det blir hål där.




Sedan fräste jag alla fyra sidor av hålet med kopierfräs.




Nästa steg blev samma sak fast den här gången med ett frässtål som ger ett snitt på 45°. Jag hade kunnat gå direkt på det här momentet istället men tagit lite åt gången...




Hålet klart. Efter detta slipade jag hålkanten och framsidan lätt.




Jag ville ha en grånad "gammal" träyta så jag behandlade med järnvitriol.




Under tiden klistrade jag upp själva bilderna på bakstyckena. Jag använde 3Ms fotomonteringslim på sprayflaska. Det var dumt att göra detta utomhus då vinden blåste på en del lim på framsidan av bilderna. Oh well...




Sedan limmade jag fast passpartouterna med vanligt trälim och halva gymmet...




Medan limmet satte sig sågade jag de två bilderna som inte ska ha passpartou.




Även här fräste jag det sista.




Tänk på att sätta offermaterial på utkanten vid fräsningen, det spjälkas så gott som alltid här. De två med passpartou slutfixades på samma sätt.




En av bilderna ska få en "ram" av en cykelkedja, så yttermåttet är kritiskt. Smög mig till rätt dimension med handhyvel. Är stålet ordentligt vasst går det bra med bilden.




Den andra bilden städade jag med ett riktigt vasst stämjärn och nedåt/framåt rörelser.




Upptäckte att järnvitriol behöver några månader på sig för att ge effekt, så jag gick istället loss med grafitpulver på en av ramarna.






De färdiga resultaten nedan. Jag kände mig dessutom inspirerad så jag skrev titlarna som haikus:

Häpna ögonkryss
Kung Frost av vatten kommen,
snart nalkas ånyo




Taksnö lyser vit,
människa tagit sig hit.
Granskogen vaka




Tick-tack, tick-boo
The bug in the machine
Developing fear




Kedjereaktion,
i hattefnattland av is
Framtidsresenär



Eftersom jag skriver detta retroaktivt kan jag inflika att ingen av bilderna valdes ut av juryn och fick således inte vara med på Svartvita Salongen. Så kan det gå. :)

Inga kommentarer: