lördag 24 november 2012

Fotomässan

Fotomässan i Älvsjö idag. Jag hängde på låset och lyckades komma in så tidigt att jag fick kamerahuset rengjort och uppdaterat av Canon. Toppen! :)

Det var en hel del nyttiga och inspirerande seminarier, så pass många att jag planerar gå två dagar nästa år. Det var kul och intressant att dels få se John Hallméns bilder "på riktigt" men även föredraget. Fokusstackning är definitivt mitt nästa kliv i makrovärlden.





Apropå makro svängde jag förbi hos Canon och testade deras makroobjektiv MP-E 65. Rätt smutt men jag hade hoppats på bättre skärpedjup, fast det är ändå helt OK. Någon dag när jag har en näve sedlar över...




Hos Sigma monterade jag mitt gamla analoga kamerahus på deras 1000 mm objektiv. :)




Tillbaka hos Canon testade jag deras 800 mm f5.6 på den digitala med cropfaktor 1,6 - dvs. en brännvidd på 1 280 mm. Kort och fint skärpedjup. Så stora nävar med pengar kommer jag dock inte få över inom överskådlig tid, det kostar nämligen 120 000,-...




Testade även min Sigma 50 mm f1.4 på ett dyrare kamerahus. Jag visste redan innan att det var dumt att göra det testet. Det objektivet fokuserar nämligen långsamt på min 60D men helt OK på ett dyrare hus...

Kom hem med en rejäl trave böcker samt Think Tank-bälte och midjeväskor. Ska bli toppen att slippa lägga ned ryggsäck i förfallmiljöerna när objektivet ska bytas.


Avslutar med ett par bilder som jag tog på väg "hem" från mässan.



Inga kommentarer: